In 2021 vindt de 27e editie van "Goes-En-Passant" plaats.

De overzichtsexpositie in de Grote of Maria Magdalena Kerk is

                                           van 29 mei t/m 19 juni

Deelnemers en hun werk
De deelnemers in 2021 zijn:
Hé, wat is dat?
Mieke
Dagdromen
en%20passant003046.gif en%20passant003045.gif en%20passant003044.gif en%20passant003043.gif
Home
En Passant
Deelnemers en hun werk
Uit de geschiedenis
en%20passant003042.gif
Deelnemers van voorgaande jaren
Al vroeg werd Frida gegrepen door het driedimensionale werk. Door in brons, mortel en keramiek te werken heeft zij zich in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld. Haar inspiratie vindt zij veelal in de mens: forse vrouwen, stoere mannen en speelse kinderen. Haar beelden bevinden zich vaak op de grens van stilstand en beweging. Alweer een paar jaar heeft Frida het schilderen opnieuw opgepakt. Sinds enige tijd is zij gegrepen door een voor haar nieuwe materie: glas. Een nieuwe uitdaging, met nieuwe mogelijkheden.

Frida van Overbeeke – Verschuur, Indira Gandhilaan 4, 4463 JG  Goes

tel.: 0113-228793

mobiel: 06-40776488

 info@fridainbeelden.nl 

 www.fridainbeelden.nl 

 www.facebook.com/frida.vanoverbeeke 

Jack Willemsen; Beukenstraat 235, 4462 BZ  Goes;

tel : 0113 – 220582;

e-mail: loeswd@zeelandnet.nl  

 http://people.zeelandnet.nl/loeswd

Peter van Berkel; Biezelingsestraat 9, 4421 BL  Kapelle;
mobiel: 06-29362844
 petervanberkel@hetnet.nl 
  www.vanberkelart.nl 
 
Gezette liefde

Jack exposeert metalen sculpturen. Dit op het eerste gezicht dode en koude materiaal komt door de speelse wijze waarop Jack het bewerkt tot leven. Hij creëert vanuit de vlakke metalen plaat een ruimtelijke vorm met een krachtig spel tussen lijn, volume en constructie. 

De beelden schept hij vanuit zijn grote liefde voor het materiaal en hij gebruikt zijn vakkennis uit een jarenlange ervaring als bedrijfsleraar in de metaal.

Beelden in roestvrijstaal

 

Ilse van Loo – Remijn, Veerweg 55, 4471 NB Wolphaartsdijk;

tel.: 0113-581720; mob.: 06-29145144;

e-mail:  ilsevanlooremijn@gmail.com 

 www.inenuitdekunst.nl 

 André Klompmakers, Grote Sternstraat 28, 4332 DS  Middelburg
tel.: 06-10108407
e-mail:  klompma2@gmail.com 
 ww.galerie-andre-klompmakers.123website.nl  
 
Compositie 1
Compositie 3
Compositie 4

Marius Weststrate,Dorpsstraat 70, 4424 CZ  Wemeldinge

tel.: 0113 621848; mob.: 0622485626

e-mail:  jozienmariuswest@gmail.com 

 www.mariusweststrate.nl  

 

Hendrike Huijsmans, Kaaidijk 9, 4471 PE  Wolphaartsdijk
tel.: 06-46792258
e-mail:  hendrike@hendrikehuijsmans.nl 
 www.hendrikehuijsmans.nl
Rinus Rentmeester, Ring 61/63,
4455 AD  Nieuwdorp
e-mail:  rentmeester@glasuus.nl 
           rinusrentm@zeelandnet.nl 
             

Marius Weststrate, pentekenaar, autodidact.

Marius woont en werkt in Wemeldinge.

Tijdens vele fietstochten in zijn provincie Zeeland doet hij ideeën op die hij uitwerkt met op de achtergrond klassieke muziek.

Zijn inspiratiebron is het landschappelijke; de boerderijen en bomen. Hij schetst ter plaatse met potlood en maakt evt. een foto als herinnering om de tekening thuis af te maken met Rotringpen, fineliner of kroontjespen.

Het vrije werk spreekt ook steeds meer tot zijn verbeelding. Hij brengt ook steeds meer kleur in zijn tekeningen aan. Hij zoekt steeds naar vernieuwing zoals het laatste geometrische en grafische werk waar in precisie een grote rol speelt. Verstilling loopt als een rode draad door zijn werk.

Hij exposeert sinds 2004 in Nederland, Spanje, België en op vele kunstroutes, collectief en ook solo.

 

Beleven en vastleggen is in de loop van de jaren helemaal haar ding geworden. Soms realistisch, soms wat meer geabstraheerd, maar altijd met de zichtbare werkelijkheid als uitgangspunt. Het water en de zee zijn haar belangrijkste bronnen van inspiratie. Ilse laat in deze expositie haar drieluiken zien. Het in drieën verdeelde werk biedt andere mogelijkheden om tot uitdrukken te komen. Het lijken flarden van een herinnering aan een bepaalde plaats maar door de zorgvuldig gekozen compositie is het meer dan één geheel.

In de aquarellen heeft Ilse het moment van zien en vastleggen heel direct gekozen. Samen met de aparte manier van werken maakt het deze serie heel bijzonder.

Ilse is lid van CBK Zeeland.

Peter van Berkel werd in 1956 geboren in Rotterdam. Peter is een kunstschilder in de ware zin van het woord. Zijn schilderijen lijken met een vanzelfsprekend gemak gemaakt. De vanzelfsprekendheid die zijn doeken uitstralen, is echter bedrieglijk. Elke streek staat op de juiste plaats, geen detail kan weggelaten worden zonder de harmonie te verstoren. Daarin ligt de kracht van het werk verscholen. Los van de ontwikkelingen in de beeldende kunst waarin uitdrukking van identiteit en idee belangrijker lijken te zijn dan vorm, bleef Peter juist met nooit aflatend enthousiasme zijn schilderkunstige techniek steeds verder vervolmaken.

.

Hendrike richt zich vooral op het maken van ruimtelijk werk voor de buitenruimte.
In haar vrije werk zijn dat meters hoge driedimensionale stalen constructies waarin transparant en gekleurd glas is verwerkt. Bij opdrachten voor (toegepaste) kunstobjecten in de publieke ruimte past zij polyester toe, eventueel gecombineerd met staal of hout. De mogelijkheden in vorm en kleur van deze materialen zijn eindeloos.
Abstracte vormen die zich groeiend en zoekend aan het stramien lijken te ontworstelen boeien haar mateloos. Herhaling en ritme zijn voor haar ongelooflijk spannend. Vloeiend bewegende lijnen en ruimtelijkheid zijn dan ook kenmerkend voor haar beelden en objecten.
Haar werk is meestal kleurig, van een royaal formaat en altijd met een positieve uitstraling.

Rinus Rentmeester woont en werkt in Nieuwdorp.

Ruim 23 jaar is hij actief met glas aan- en in de slag! Hij werkt al die jaren met koud-, warm- en heet glas. De laatste tijd werkt hij met uit de oven “getrokken” murrini. Met een aparte pate de verre techniek maakt hij een andere serie objecten. Deze twee technieken geven hem de vrijheid om te onderzoeken hoe hij met glas een beeld kan vormen van wat zich, niet zichtbaar, in onze omgeving bevindt en de schoonheid en sereniteit daarvan zichtbaar te maken. Deze processen boeien zowel de ambachtsman als de kunstenaar in hem. Miljoenen cellen van schepselen worden weergegeven in de objecten met murrini. Geheimen, deels wel en deels niet prijsgegeven liggen opgeslagen in die kleinste deeltjes van organismen. Hij maakt rollen van dun glas, in kleuren die laten zien waar het “schraapsel” vandaan zou kunnen komen. IJs van gletsjers, aarde, as of vurige lava…….of gewoon een plakje opgerolde achtertuin.      De rollen worden in stolpen bewaard als artefacten uit een lang vervlogen tijd.

EXPOSITIES: 2006 t/m 2014 vuurtoren, Roquetas de Mar, Spanje

  2008 t/m 2019 Kunst-en natuurroute Wemeldinge

  2014                  Kerkje ,Waterlandkerkje

  2014                  Affligem ,België

  2015 en 2019      Kunstschouw

..2017                   Kampenhout , België,

  2017 en 2018      Kapel st Maarten Hoogelande,

  2011, 2017

  en 2020              Pannekoekenmolen  Haamstede.

 2021                   En-Passant Goes

Het tempo van ons bestaan, waarin we worden meegezogen, elke dag opnieuw, maakt ons gehaaste, misschien wel onrustige mensen. Ons toekomstbeeld vervaagt, we hebben meer met computers dan met de aarde dichtbij. We vergeten soms tijd voor onszelf te nemen, wat is écht belangrijk? De wereld staat op zijn kop: oude “vaste” waarden blijken vaak waardeloos.

Met zijn werk wil hij de puurheid, de eerlijkheid laten zien van datgene wat er echt toe doet… de aarde, onze eigen omgeving, haar levende wezens klein, kleiner, kleinst, want meer zijn we echt niet…

murrini 1
murrini 4
rollen 2
rollen 1
rollen 3
rollen 4

De schilder en beeldhouwer André Klompmakers woont en werkt in Middelburg. Voor zijn huidige werk vindt hij zijn inspiratie in het Zeeuws Landschap.  Zijn beeldtaal heeft zich tot twee onderscheidende abstractieniveaus ontwikkeld. Hij zelf noemt dit “het ruimtelijk landschap” en “het conceptueel landschap”.

Het ruimtelijk landschap.

Zijn beeldtaal rekent men onder de “colorfieldpainting” stroming, hierin staat de wezenlijke openheid van compositie en/of lineaire helderheid van kleur centraal. Zijn composities bestaan uit horizontale vlakken waarin de onderscheidende horizon het werk een “landschappelijke” duiding geeft. De horizon bepaalt de visuele ruimte in het schilderij. De gelaagdheid en textuur door samenvoeging van verf en grillige marmeren steenslag zorgt voor een ontspanning in de kleurvlakken. Bovendien leidt het toegevoegde steenslag tot een miraculeuze optische interactie, dat bij strijklicht buitengewoon verrassende schaduw effecten oplevert.

Het conceptueel landschap. 

De kleur en herhaling van gewassen op de Zeeuwse akkers, de vegetatie in het landschap en de miraculeuze lichtstrooiing op het water vormen allen samen een repeterende wetmatigheid die een nieuwe optische verbeelding oproept. Dat wil zeggen dat de kleuren uit de onderliggende horizontale kleurvlakken al vibrerend en door thermiek gedreven in een dynamische reproducerende rangschikking komen. In feite wordt zijn beeldtaal een zichzelf herhalende beweging van verftoetsen die aan pointillisme doet denken. Feitelijk beschouwd is dit een verdieping naar een hoger abstractieniveau. Het landschappelijk karakter blijft door onderliggende kleurlagen ogenschijnlijk onscherp, maar transparant aanwezig. De horizon is echter verdwenen, waarmee ook de ruimte verdwijnt. De gebruikte beeldtaal en steenslag zijn een metafoor voor onze huidige klimaatcrisis. Zie zijn website.