In 2021 vindt de 27e editie van "Goes-En-Passant" plaats.
De overzichtsexpositie in de Grote of Maria Magdalena Kerk is
van 29 mei t/m 19 juni
Frida van Overbeeke – Verschuur, Indira Gandhilaan 4, 4463 JG Goes
tel.: 0113-228793
mobiel: 06-40776488
Jack exposeert metalen sculpturen. Dit op het eerste gezicht dode en koude materiaal komt door de speelse wijze waarop Jack het bewerkt
tot leven. Hij creëert vanuit de vlakke metalen plaat een ruimtelijke vorm met een krachtig spel tussen lijn, volume en constructie.
De beelden schept hij vanuit zijn grote liefde voor het materiaal en hij gebruikt zijn vakkennis uit een jarenlange ervaring als bedrijfsleraar
in de metaal.
Beelden in roestvrijstaal
Ilse van Loo – Remijn, Veerweg 55, 4471 NB Wolphaartsdijk;
tel.: 0113-581720; mob.: 06-29145144;
e-mail: ilsevanlooremijn@gmail.com
Marius Weststrate,Dorpsstraat 70, 4424 CZ Wemeldinge
tel.: 0113 621848; mob.: 0622485626
e-mail: jozienmariuswest@gmail.com
Marius Weststrate, pentekenaar, autodidact.
Marius woont en werkt in Wemeldinge.
Tijdens vele fietstochten in zijn provincie Zeeland
doet hij ideeën op die hij uitwerkt met op de achtergrond klassieke muziek.
Zijn inspiratiebron is het landschappelijke; de boerderijen
en bomen. Hij schetst ter plaatse met potlood en maakt evt. een foto als herinnering om de tekening thuis af te maken met Rotringpen,
fineliner of kroontjespen.
Het vrije werk spreekt ook steeds meer tot zijn verbeelding. Hij brengt ook steeds meer kleur in zijn tekeningen
aan. Hij zoekt steeds naar vernieuwing zoals het laatste geometrische en grafische werk waar in precisie een grote rol speelt. Verstilling
loopt als een rode draad door zijn werk.
Hij exposeert sinds 2004 in Nederland, Spanje, België en op vele kunstroutes, collectief en
ook solo.
Beleven en vastleggen is in de loop van de jaren helemaal haar ding geworden. Soms realistisch, soms wat meer geabstraheerd, maar
altijd met de zichtbare werkelijkheid als uitgangspunt. Het water en de zee zijn haar belangrijkste bronnen van inspiratie. Ilse laat
in deze expositie haar drieluiken zien. Het in drieën verdeelde werk biedt andere mogelijkheden om tot uitdrukken te komen. Het lijken
flarden van een herinnering aan een bepaalde plaats maar door de zorgvuldig gekozen compositie is het meer dan één geheel.
In de aquarellen
heeft Ilse het moment van zien en vastleggen heel direct gekozen. Samen met de aparte manier van werken maakt het deze serie heel
bijzonder.
Ilse is lid van CBK Zeeland.
Peter van Berkel werd in 1956 geboren in Rotterdam. Peter is een kunstschilder in de ware zin van het woord. Zijn schilderijen lijken
met een vanzelfsprekend gemak gemaakt. De vanzelfsprekendheid die zijn doeken uitstralen, is echter bedrieglijk. Elke streek staat
op de juiste plaats, geen detail kan weggelaten worden zonder de harmonie te verstoren. Daarin ligt de kracht van het werk verscholen.
Los van de ontwikkelingen in de beeldende kunst waarin uitdrukking van identiteit en idee belangrijker lijken te zijn dan vorm, bleef
Peter juist met nooit aflatend enthousiasme zijn schilderkunstige techniek steeds verder vervolmaken.
Hendrike richt zich vooral op het maken van ruimtelijk werk voor de buitenruimte.
In haar vrije werk zijn dat meters hoge driedimensionale
stalen constructies waarin transparant en gekleurd glas is verwerkt. Bij opdrachten voor (toegepaste) kunstobjecten in de publieke
ruimte past zij polyester toe, eventueel gecombineerd met staal of hout. De mogelijkheden in vorm en kleur van deze materialen zijn
eindeloos.
Abstracte vormen die zich groeiend en zoekend aan het stramien lijken te ontworstelen boeien haar mateloos. Herhaling en
ritme zijn voor haar ongelooflijk spannend. Vloeiend bewegende lijnen en ruimtelijkheid zijn dan ook kenmerkend voor haar beelden
en objecten.
Haar werk is meestal kleurig, van een royaal formaat en altijd met een positieve uitstraling.
Rinus Rentmeester woont en werkt in Nieuwdorp.
Ruim 23 jaar is hij actief met glas aan- en in de slag! Hij werkt al die jaren met koud-,
warm- en heet glas. De laatste tijd werkt hij met uit de oven “getrokken” murrini. Met een aparte pate de verre techniek maakt hij
een andere serie objecten. Deze twee technieken geven hem de vrijheid om te onderzoeken hoe hij met glas een beeld kan vormen van
wat zich, niet zichtbaar, in onze omgeving bevindt en de schoonheid en sereniteit daarvan zichtbaar te maken. Deze processen boeien
zowel de ambachtsman als de kunstenaar in hem. Miljoenen cellen van schepselen worden weergegeven in de objecten met murrini. Geheimen,
deels wel en deels niet prijsgegeven liggen opgeslagen in die kleinste deeltjes van organismen. Hij maakt rollen van dun glas, in
kleuren die laten zien waar het “schraapsel” vandaan zou kunnen komen. IJs van gletsjers, aarde, as of vurige lava…….of gewoon een
plakje opgerolde achtertuin. De rollen worden in stolpen bewaard als artefacten uit een lang vervlogen
tijd.
EXPOSITIES: 2006 t/m 2014 vuurtoren, Roquetas de Mar, Spanje
2008 t/m 2019 Kunst-en natuurroute Wemeldinge
2014 Kerkje ,Waterlandkerkje
2014 Affligem ,België
2015 en 2019 Kunstschouw
..2017 Kampenhout , België,
2017 en 2018 Kapel st Maarten Hoogelande,
2011,
2017
en 2020 Pannekoekenmolen Haamstede.
2020 En-Passant Goes
Het tempo van ons bestaan, waarin we worden meegezogen, elke dag opnieuw, maakt ons gehaaste, misschien wel onrustige mensen. Ons
toekomstbeeld vervaagt, we hebben meer met computers dan met de aarde dichtbij. We vergeten soms tijd voor onszelf te nemen, wat is
écht belangrijk? De wereld staat op zijn kop: oude “vaste” waarden blijken vaak waardeloos.
Met zijn werk wil hij de puurheid, de
eerlijkheid laten zien van datgene wat er echt toe doet… de aarde, onze eigen omgeving, haar levende wezens klein, kleiner, kleinst,
want meer zijn we echt niet…
De schilder en beeldhouwer André Klompmakers woont en werkt in Middelburg. Voor zijn huidige werk vindt hij zijn inspiratie in het
Zeeuws Landschap. Zijn beeldtaal heeft zich tot twee onderscheidende abstractieniveaus ontwikkeld. Hij zelf noemt dit “het ruimtelijk
landschap” en “het conceptueel landschap”.
Het ruimtelijk landschap.
Zijn beeldtaal rekent men onder de “colorfieldpainting” stroming,
hierin staat de wezenlijke openheid van compositie en/of lineaire helderheid van kleur centraal. Zijn composities bestaan uit horizontale
vlakken waarin de onderscheidende horizon het werk een “landschappelijke” duiding geeft. De horizon bepaalt de visuele ruimte in het
schilderij. De gelaagdheid en textuur door samenvoeging van verf en grillige marmeren steenslag zorgt voor een ontspanning in de kleurvlakken.
Bovendien leidt het toegevoegde steenslag tot een miraculeuze optische interactie, dat bij strijklicht buitengewoon verrassende schaduw
effecten oplevert.
Het conceptueel landschap.
De kleur en herhaling van gewassen op de Zeeuwse akkers, de vegetatie in het landschap
en de miraculeuze lichtstrooiing op het water vormen allen samen een repeterende wetmatigheid die een nieuwe optische verbeelding
oproept. Dat wil zeggen dat de kleuren uit de onderliggende horizontale kleurvlakken al vibrerend en door thermiek gedreven in een
dynamische reproducerende rangschikking komen. In feite wordt zijn beeldtaal een zichzelf herhalende beweging van verftoetsen die
aan pointillisme doet denken. Feitelijk beschouwd is dit een verdieping naar een hoger abstractieniveau. Het landschappelijk karakter
blijft door onderliggende kleurlagen ogenschijnlijk onscherp, maar transparant aanwezig. De horizon is echter verdwenen, waarmee ook
de ruimte verdwijnt. De gebruikte beeldtaal en steenslag zijn een metafoor voor onze huidige klimaatcrisis. Zie zijn website.